Ocena pracowników i informacje zwrotne (tzw. “feedback”) są kluczem do ich rozwoju. Dlatego tak ważne jest dbanie o regularne i konstruktywne przekazywanie uwag, które pomogą Developerom być jeszcze lepszymi pracownikami i członkami zespołu. W jaki sposób przekazywać uwagi i na co zwrócić uwagę, żeby osiągnąć zamierzony efekt? Poniżej znajdziesz 6 porad od naszych Project Managerów.
Dlaczego feedback jest ważny?
Informacja zwrotna, jeśli przekazana w odpowiedni sposób, to bardzo silne popchnięcie do rozwoju. Niezależnie od Twojej roli w zespole, musisz dbać o przekazywanie dobrego feedbacku. Dzięki temu rozwiniesz się Ty i cały zespół. Otwarte rozmowy o popełnionych błędach i wspólne wypracowywanie rozwiązań pozwoli na lepszą pracę w przyszłości oraz zintegruje zespół. Wzajemne zrozumienie i przekazywanie sobie konstruktywnych uwag jest kluczowe, aby projekty przebiegały gładko i terminowo. Kiedy i w jaki sposób przekazywać feedback? Co jest najważniejsze w przekazywaniu informacji zwrotnych?
1. Wybierz dobry moment
Zdarza się, że po sporze w zespole lub przy opóźnieniu w projekcie, będziesz miał ochotę od razu przekazać innym, co o nich myślisz. Poczekaj, aż emocje się uspokoją. Dzięki temu Twoje uwagi będą lepiej odebrane i bardziej konstruktywne. Będziesz miał czas zastanowić się, co dokładnie poszło nie tak i w jaki sposób można uniknąć podobnych błędów w przyszłości. Pamiętaj też, żeby nie czekać z przekazaniem uwag zbyt długo. To z kolei sprawi, że mogą być już nieważne, a dana sprawa dawno zapomniana. Żeby zespół mógł wykorzystać Twoje informacje zwrotne, muszą być przekazane w odpowiednim momencie. Ciężko czasem ocenić, kiedy jest ten właśnie moment, ale praktyka czyni mistrza.
2. Nie czekaj zbyt długo
W wielu firmach praktykuje się roczne lub półroczne ewaluacje. Takie podejście do informacji zwrotnych sprawia, że są one praktycznie bezużyteczne. Przekazuj feedback jak najczęściej, zawsze, gdy uznasz, że to potrzebne. Dzięki temu wszyscy będą na bieżąco z daną sprawą, więc możliwe będzie wyciągnięcie wniosków. Feedback przekazany pół roku lub rok po zakończeniu danego projektu nie będzie wartościowy dla zespołu, ponieważ nie ma już możliwości wprowadzenia zmian i ulepszeń.
3. Pamiętaj, że feedback nie zawsze jest negatywny
Często wydaje się, że feedback to tylko negatywne informacje zwrotne. Ważne jest, żeby nie zapominać, że częścią informacji zwrotnych, jest zwrócenie uwagi na sukcesy i osiągnięcia członków zespołu. Tak samo jak zwrócenie uwagi na błąd, ważne jest zwrócenie uwagi na sukces. Zwiększy to motywację i zaangażowanie Developerów, a w konsekwencji ulepszy ich pracę.
4. Twarzą w twarz
Najlepszy sposób na przekazywanie feedbacku? Osobiście. Ma to dwie główne zalety. Po pierwsze – lepiej przygotujesz się do takiej rozmowy. A po drugie, rozmowa twarzą w twarz pozwoli Wam się lepiej zrozumieć. Rozmowa przez telefon lub wiadomość email nie ma takiego samego wpływu, jak rozmowa osobista. To również pokaże Developerowi, że zależy Ci na ich rozwoju i dobrej współpracy.
5. Skup się na konkretnych sytuacjach i przykładach
Powiedzenie komuś, że zachował się źle to nie tylko za mało. To po prostu nieprzydatna informacja zwrotna. Rozmawiając z kimś i przekazując mu feedback zawsze skupiaj się na konkretnych faktach i sytuacjach. Podawaj przykłady zachowań lub błędów i staraj się nie używać ogólników takich jak “zawsze” lub “nigdy”. Pamiętaj, że feedback to nie Twoja opinia – to konstruktywne uwagi, które mają wspomóc zespół i usprawnić jego pracę.
6. Wspieraj Developerów w rozwoju i nauce
Przekazując informacje zwrotne zawsze staraj się pomóc wdrożyć zmiany, które będą korzystne dla całego zespołu. Jeżeli przekazujesz komuś, że mógłby bardziej otwarcie komunikować się z Klientami, zaproponuj mu szkolenie, kurs lub wydarzenie, które pomoże mu się otworzyć.
Informacje zwrotne to ważne narzędzie, które wspiera zespół w rozwoju i pozwala na jeszcze lepszą pracę i realizację projektów. Zadbanie o atmosferę, w której członkowie zespołu ufają sobie wzajemnie i nie boją się przekazywać uwag (pozytywnych i negatywnych), jest bardzo ważne, jeżeli chcemy, aby zespół był stabilny i zmotywowany. Więcej o motywowaniu i szkoleniu pracowników przeczytasz w naszym artykule “Szkolenie programistów – jak zatrzymać najlepszych pracowników?”.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w budowaniu wydajnego, stabilnego zespołu – skontaktuj się z nami. Stworzymy zespół idealnie dopasowany do Twoich potrzeb.
Related posts
Subskrybuj
Raport Satysfakcji 2021 – Connectis_ Pracujmy Razem
Przez ostatnie dwa lata styl pracy dużej części osób na rynku mocno się zmienił. Nowa sytuacja pandemiczna w 2020 roku spowodowała znaczące spowolnienie gospodarki...
C_tech – Rekrutacja i wynagrodzenia w IT z Piotrem Nowosielskim [CEO Just Join IT]
W związku z ciągle zmieniającym się rynkiem pracy, a co za tym idzie wprowadzeniem pracy zdalnej, przyspieszonej cyfryzacji firm (m.in. spowodowanej...
Jak sprawić, żeby cała firma pracowała w 100% zdalnie?
Coraz więcej firm decyduje się na pracę zdalną w 100%. Trend ten jest szczególnie popularny w społeczności startupów. Kiedy zasoby są...
Czego oczekiwać od Developerów?
Najważniejszą rzeczą, jaką robimy jako firma technologiczna, jest dostarczanie naszym klientom wartości w postaci przekonujących zdolności, które szybko rozwiązują problemy biznesowe....
Dlaczego warto uczyć się Javy?
Gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z programowaniem lub zastanawiasz się, czy to kariera dla Ciebie, ilość dostępnych języków programowania może być...
Rynek pracy IT w 2019 roku – wywiad z Robertem Dembińskim, .NET Developerem w Connectis
Branża IT to jedna z najdynamiczniej rozwijających się branż. Cały czas pojawiają się nowe rozwiązania i technologie. Zapytaliśmy jednego z naszych...
Jak zostać programistą Backend?
Kiedyś programista zajmował się wszystkim: zakodowaniem od A do Z, testowaniem, a nawet projektem graficznym. Obecnie, programiści specjalizują się w różnych...
Pierwsza praca w IT – poradnik
Programowanie to ostatnio coraz bardziej popularny temat, bardzo dużo osób decyduje się na rozpoczęcie pracy w IT. Jednak na początku Twojej...