Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

Czego oczekiwać od Developerów?

Czego oczekiwać od Developerów?

Kariera
Wszystkie
Zespoły IT

Najważniejszą rzeczą, jaką robimy jako firma technologiczna, jest dostarczanie naszym klientom wartości w postaci przekonujących zdolności, które szybko rozwiązują problemy biznesowe. Wraz z początkiem 2020 roku warto zastanowić się, jakie są najważniejsze oczekiwania wobec Developerów. Oczekiwania te wynikają z naszej wiedzy i doświadczenia zdobytych podczas wieloletniej pracy na rynku IT.

Bądź gotowy do pracy i bądź proaktywny

Musimy dostarczyć, ponieważ tego oczekuje od nas biznes. Tak, stosujemy terminy, ponieważ one wpływają na wyniki. Ważne jest też osiąganie osobistych rezultatów. Nie bądź tą osobą, która czeka, aż coś się stanie – poświęć się swojej pracy i poproś o więcej problemów do rozwiązania, trudne zadania lub dodatkowe User Stories.

Poznaj problem, poznaj klienta, poznaj produkt

Ważne jest, aby zrozumieć problemy, nad którymi pracujesz, abyś mógł być częścią rozwiązania. Powinieneś również starać się wiedzieć, jak korzystać z produktu, nad którym pracujesz od wewnątrz i na zewnątrz. Musisz angażować się w komunikację z klientem, w innym wypadku, nie robisz wystarczająco dużo, aby zrozumieć problem.

Problemy produkcyjne mają najwyższy priorytet

Niedopuszczalne jest twierdzenie, że załatwimy coś później. Jeśli system traci dane lub produkcja spada, umieść ten problem na górze kolejki i nie przestawaj nad nim pracować, dopóki nie znajdziesz rozwiązania. W tej chwili może to być bolesne, ale mogę powiedzieć, że „esprit de corps” (poczucie dumy) i poczucie spełnienia, jakie odczuwasz Ty i Twój zespół po pokonaniu problemu, będzie trwać długo.

Myśl jak człowiek leniwy

Leniwy nie w tym, jak pracujesz, ale w Twoim sposobie rozwiązywania problemów – brzmi dziwnie, ale chodzi o automatyzację i optymalizację nie tylko produktu, który budujesz, ale swojego środowiska, konfigurację testów, łańcucha narzędzi itp. Niektórzy z najlepszych Developerów są z natury leniwi i zawsze szukają najbardziej zautomatyzowanego sposobu na wykonanie zadania.

Naucz się prosić o pomoc

Tworzenie oprogramowania to sport zespołowy i im dłużej unikasz proszenia o pomoc, tym bardziej spowalniasz cały proces. Owszem, postaraj się najpierw to rozgryźć problem samodzielnie, ale naucz się dostrzegać, kiedy musisz poprosić innych o pomoc, aby znów iść naprzód.

Kod musi być testowalny, skalowalny i wydajny

Czy masz test jednostkowy? Czy przypadki testowe są łatwe do wykonania? Czy używałeś funkcji flag? Czy kodujesz CSS “na sztywno”, czy jest on sterowany konfiguracją? Czy zastanawiałeś się, jak usługa będzie działać przy niskim, średnim i wysokim obciążeniu? Odpowiadaj na takie pytania podczas pisania kodu. Przed przejściem do pracy przejrzyj listę kontrolną. Kod, który działa tylko w określonych, ograniczonych warunkach jest bezużyteczny.

Wszyscy są odpowiedzialni za utrzymanie kodu i poprawę jakości

Nauczenie się tego sposobu myślenia wymaga doświadczenia. Nie myśl o kodzie, jako o Twoim projekcie. Musisz być otwarty na krytykę i pomysły innych. Podczas interakcji z nowymi obszarami bazy kodu masz obowiązek je poprawić. 

Kod musi być funkcjonalny, łatwy do odczytania i spełnia swoje zadanie

Developerzy toczą szerokie debaty na temat recenzji kodu i tego, co powinien zawierać pull request aż do użycia średników. Ale to jednak konieczne: kod musi być czytelny (tzn. łatwy do zrozumienia z dobrym komentarzem) i musi spełniać funkcję, którą ma do osiągnięcia. To są podstawy, które są wymagane.

Pisz dokumentację, aby wyjaśniać i czytaj ją, żeby zrozumieć

Tak, musisz to zrobić. W miarę postępów w swojej karierze zaczynasz robić więcej, aby zapewnić komunikację o założeniach projektowych. Jest to również jeden z najlepszych sposobów łatwego dołączania nowych członków do zespołu. Częścią Twojej pracy jest pisanie dokumentacji. Musisz także czytać dokumentację. W ten sposób nabierzesz biegłości w nowym projekcie lub technologii i unikniesz typowych błędów.

Stawiaj rozwiązania ponad problemy

Bądź częścią rozwiązania. Jeśli zauważysz problemy z wymaganiami, bazą kodu, procesami lub dynamiką zespołu, powinieneś zwrócić na nie uwagę i zaproponować rozwiązania. Ludzie doceniają i chętniej podejmują działania, gdy wraz z samym problemem oferowane są rozwiązania. Rzuć wyzwanie w konstruktywny sposób i bądź otwarty na konstruktywne opinie.

Zespół to Twoja odpowiedzialność

Bądź proaktywny, dziel się pomysłami, pomagaj innym. Musisz też być konstruktywny w swojej krytyce. Feedback jest bardzo ważny i czyni nas lepszymi, ale musi być przekazywany w sposób ukierunkowany na poprawę pracy, a nie na jednostkę. Zdrowa dyskusja ma kluczowe znaczenie, ale staraj się to robić w kontekście dobrze funkcjonującego zespołu, który ma głębokie zaufanie i szacunek dla innych. Nikt nie chce pracować z kimś niemiłym, więc bądź samoświadomy i unikaj bycia tą osobą.

Musisz ciągle się uczyć

Technologia ciągle się zmienia, a Ty musisz zmieniać się wraz z nią. Kontynuuj naukę nowych rzeczy i nigdy nie spoczywaj na swoich przeszłych osiągnięciach. Poszukuj nowych wyzwań, które pomogą Ci podnieść swoje kompetencje. Dziel się też swoimi doświadczeniami z zespołem.

Related posts